Jaktlycka!

Igår hade jag god jaktlycka!
Jag jagade dammråttor .
Dom försökte sätta krokben för mej.
men jag gav mej inte,jag fick tag i allihop.
För att ni ska lyckas så har jag en beskrivning .
Wikipedia  beskriver dom så här!
Inomhus kan damm samlas till tussar som i vardagligt tal kallas för dammråttor
och innehåller spår från omgivningen den varit i och kan bland annat innehålla
kvalster och bakterier.
Damm lägger sig som ett lager på möbler och föremål inomhus.
Vissa människor kan vara allergiska mot damm.
Damm uppstår snabbt om det inte är väldigt dragigt överallt.
Man kan tydligt se i ett hushåll var dammråttorna samlas,
ofta under sängar eller i särskilda vrår dit draget fört dem.
kan också samlas i till exempel naveln, vilket då kallas navelludd.
De flesta dammråttorna följde snällt med ut .
En del fick jag koppla!
argsint
Denna var svår att få koppel på !

Ha en bra dag alla!

29 thoughts on “Jaktlycka!

  1. Här finns det hundhårs råttor. Man får dammsuga varje dag, när man har dessa fyrbenta vänner. Eller vad säger du :)?
    Kramen♥

  2. hahahaha – då vet vi alla vad damm är nu 🙂
    jag såg din kommentar inne hos Hebbe att du har sol idag, nu blir jag avis, för här regnar det 😦
    kramen

  3. Duktigt jagat! 🙂

    Jag är oerhört glad att jag inte är dammallergiker. Sen är det ju bara att ta av sig glasögonen så lider man inte alls av dom där dammråttorna 🙂

    • Jag har inga glasögon utan linser (inte chokladlinser) Och tar jag av mej dom så är jag halvblind! Hmmm…. bra förslag jag tar av mej linserna!! Kram!

  4. Sv: ajdå, skickade du för mycket av din härliga sol, attans då
    jag ska verkligen försöka känna efter idag när jag ska dricka min påskmust, om jag känner någon skillnad eller inte
    kramar

  5. Dom där dammråttorna är luriga och smiter in när man minst anar det! Mitt norska arv gör att jag ibland kallar damm för stöv! Kramar

  6. Bra fakta om dammråttor, och jag håller med, ibland är dom bedrövligt svåra att få väck..
    Nu dags att lägga huvudet på sköna kudden. .
    Natti vännen o suss gott
    Pössss o kram 💖

Kommentera

