En morgontidig herre !

 

Ska man få en bild av denna
Hackspett
så måste man vara uppe i ottan!
Detta är en hane !

Visst är han vacker!

Större hackspett
Större hackspett är vår vanligaste hackspett.
Man ser den ofta inne i villaområden och parker där den flyger mellan träden för att leta föda.
Den lever på insekter och dess larver men även på frön från kottar och växter.
Vuxna hanar har svart hjässa och en röd fläck i nacken.
Vuxna honor saknar rött på huvudet.
På våren brukar den sitta på någon telefonstolpe,
skorsten eller en torr gren och trumma med sin näbb.
Trummningen hörs långt och är till för att markera revir mot andra hackspettar
och för att locka till sig en hona.
Hackspetten bygger själv sitt bo genom att hacka ut ett hål i stammen på ett träd.
Där inne lägger den 5-7 ägg som den sedan ruvar i ca 2 veckor.
Ungarna växer fort och sitter ganska snart i boöppninge och ropar efter mat.
Båda föräldrarna hjälps åt att mata ungarna.
Större hackspett är en stannfågel vilket innebär att den är här även på vintern.
Den besöker då gärna fågelborden för att äta frön och talg.

 

Ha en bra dag alla!

 

 

34 thoughts on “En morgontidig herre !

    • Godmorgon! Visst är han fin ,och jag sitter bara 1½m ifrån! Just nu var det en skata som kom ,men den blev rädd för mej. Kanske för att jag var okammad! kram!

  1. Mors,,skatan kanske såg den du brukar kalla skatan,blev rådd därför..
    Här är det mulet men varmt,,ska gå till receptionen nu och få en kopp kaffe.Haé Bra.

  2. Dom är jättefina med sina färger, jag har ju en som hälsar på här också och käkar och nu går det åt mycket mat det märks….
    Gråväder har vi i dag, och regn väntas…
    Kram vännen o ha det gott♥

  3. jo, den är jättevacker 🙂 och fin bild har du lyckats att få på den också, bra gjort 🙂
    Sv: mm, jag håller tummarna för att vi hinner få aggregatet och att vi hinner få den på plats också, till på fredag 🙂
    kramar

  4. Vilken tur du har som har fått honom på en så fin bild! Jag hör dom ibland, men dom gömmer sig för det mesta! Bra jobbat! Kram

  5. Dom är finsmakare pippina, och man kan lätt skämma bort dom..*L*..
    Jo det är sant att det är många som är rädda att stanna tack vare brottsligheten som finns efter vägarna. Jag skulle inte stanna om det vore på en ödslig väg, men på en motorväg där det åker bilar hela tiden blir man ju inte ensam med den personen…
    Kramar♥

    • Jag läste för ett tag sen på Henriks blogg (Mannen som kan tala om hundar )Han stannade för en bil som stod konstigt vid vägen En man (på bruten tyska)sa att de hade råkat ut för bensinstopp! Och hade inga pengar och ville sälja sin klocka .Henrik sa att han skulle ringa efter polisen . och då hände det konstiga !!!!Bilen rivstartade utan bensin! Så tyvärr det finns mycket brottslighet. Men ingen utsätter sin hund för skada för att begå brott!! Kram!

  6. Tack för lite vetande om hackspetten .
    Dom är roliga dessa pippin. Dom kan göra ven som helst galen då dom sätter i gång haha.

    Ta nu och Ha en skön kväll tycker jag.
    Kramen.

  7. Nu viker jag också ihop mig och kryper ner i sängen, och Sanna gick till final,härligt!!
    Natti vännen o suss gott
    Pössss o kram♥

  8. Vilken kärt återseende. Inte just den, men jag hade en familj där jag bodde förut som kom allihop till fågelmatarna även mitt på dagen. Och honan matade sina ungar på mitt balkongbord. Här har jag inte sett någon. Inte ännu.

    Vad bra att jag kom in till dig, jag blir stoppad på de flesta ställen för jag har mitt googlekonto och måste ha en inbjudan att besöka dem. Det är många som bara försvunnit ur min lista men jag har adresserna i huvudet, men det är tvärstopp. Och jag har inget googlekonto mer än e-postadressen.

    Om jag inte kommer på ett tag så kan det vara något knas därifrån. Jag ska ta reda på varför det blivit så här.

    Ha fina dagar nu och hoppas värmen kommer tillbaks snart igen

    Kram

Kommentera

