Funderingar!

Vi  har en hackspett som kommer och besöker
vårt ”utecafe”.
Jag satt och tittade på honom och  FUNDERADE!!!!!
Varför får hackspetten inte hjärnskakning?
Hur undviker hackspetten att drabbas av skador på hjärnan och kraniet, när den hackar?
Jag goodlade ……
Varför får inte hackspettar huvudvärk?

Nej, därför att de har flera sorters stötdämpare i huvudet.
G-kraften när hackspettens näbb träffar trädstammen
kan bli över tusen g (tusen gånger kraften av jordens gravitation).
För att klara det har hackspettar flera system av inbyggda stötdämpare runt hjärnan.

Hackspettens hjärna sitter tätt inpackad i en typ av halvmjukt,
segt och nästan svampartat ben inne i skallen.
Skyddsbenet dämpar smällarna effektivt eftersom det är elastiskt.
I hackspettens huvud finns också speciella muskler runt hjärnan
som snabbt drar ihop sig vid varje hack och hjälper till att ta upp smällen.
Hackspetten blundar automatiskt vid varje slag för att hålla ögonen på plats.

Hackspettar är också väldigt noga med att hacka precis rakt.
De hackar först mycket lätt en eller ett par gånger för att rikta in huvudet rakt,
sedan kommer en serie hårda hackningar.
Det gör att deras hjärna inte utsätts för några rotationskrafter.
Rotationskrafter är svåra att klara för hjärnan och leder lättare till hjärnskador än raka krafter.

 

Man kan jämföra hackspettens kranieanatomi med en stötdämpande låda som hjärnan ligger i.
Människans hjärna ligger i stället – enkelt ut-tryckt – i en säck fylld med vatten.
Om vi slår i huvudet, till exempel vid en trafikolycka, skvalpar hjärnan runt i ”säcken”,
vilket gör att det kan uppstå allvarliga skador på vävnaden och nervfibrerna.
Detta sker inte i hackspettens fall.
Precis som stötdämparna på en bil absorberar vägens
ojämnheter tas stötarna upp av hackspettens kranielåda, så att de inte fortplantar sig till hjärnan.
Hackspetten hackar dessutom i ett plan – fram och tillbaka som en metronom.
Detta gör att hjärnan inte utsätts för de skadliga roterande rörelserna.

Så egentligen om vi ska utöva en ”sport” som boxning så borde
vi ha en hjärna som en hackspett!!

Ha en bra dag alla!

34 thoughts on “Funderingar!

  1. Vet inte om regnet spelar roll till att det ena modemet inte är stabilt,,från receptionen funkar det hur bra som helst,,det ser ut att bli regn hela Fm..Haé Bra.

  2. Intressant att veta detta om Hackspetten, och boxning är en hemsk sport. Jag minns när mellansonen höll på med det. Jag tyckte inte om det och var livrädd när han gick matcher. En enda match fixade jag att se, det var för otäckt och se slagen…som tur var höll han inte på länge.
    Nu min vackra vän ska jag ge mig ut i regnet snart….
    Kramar♥

  3. Det där lärde jag mig redan 1978 då jag gick djurvårdarlinjen. Men det KAN tänkas att jag hade glömt det… Så tack för påminnelsen 🙂

    Tänk vad fiffig naturen ändå är 🙂

    • Oj då! har du gått djurvårdarlinjen Då kan du mycket om djur. Hackspettens hjärna visar tydligt att vi människor inte har hjärna så att vi ska boxas! Kram!

  4. tack för spännande fakta 🙂 människan ligger i lä där, kan man säga
    Sv: tror jag det 🙂 inför Linnea smälter nog far hennes
    kramar

  5. Sv: hahahaha – okey, ja, då hjälpte det inte dig i alla fall 🙂 undrar om det kan hjälpa mig 🙂 men annars är jag rätt nöjd med min längd 🙂
    kramar

  6. Vet du, den frågan ställde jag till en lärare i skolan och fick det svar som du just har levererat! Tack för reprisen! Kram

  7. Nu har jag avslutat dan med te och en mini daimstrut, så då kan jag sova gott..**L** jag ska hålla mig kvar på blogger nu, trivdes inte på den nya bloggen. Tråkigt sen när en del inte kan kommentera….
    Natti vännen o suss gott
    Pössss o kram♥

Kommentera

