Naturen är fantastisk skapad

MED målet att minska beroendet av fossila bränslen är forskare angelägna
om att ta fram solfångare som absorberar ljus mer effektivt.
En forskare sa: ”Lösningen på problemet kan ha funnits
… fladdrande mitt framför ögonen på oss.”

102014288_univ_cnt_2_sm
Fjärilsvingens yta har ett vaxkakeliknande hålmönster

Intressanta fakta:
I svalt väder breder fjärilar ut sina vingar i solen för att kunna hålla värmen.
Vingarna hos en del arter i familjen riddarfjärilar samlar in och
absorberar solljus på ett särskilt effektivt sätt.
Hemligheten ligger inte bara i deras mörka pigment, utan också
i strukturen hos de mikroskopiska, överlappande fjäll som täcker vingarna.
På fjällen finns parallella spetsiga åsar som leder ner ljuset i hål
som bildar ett vaxkakeliknande mönster.
Den här geniala strukturen fångar in solljuset,
vilket gör vingarna extremt svarta och värmer fjärilen oerhört effektivt.

Fjärilsvingar hör kanske till de finaste och ömtåligaste
strukturerna i naturen”, sägs det i Science Daily, ”
men de utgör ändå en kraftfull inspirationskälla
för forskarna till ny teknik som kan göra framställningen av vätgas,
ett miljövänligt framtidsbränsle,
från vatten och solljus mer än dubbelt så effektiv.”
Andra användningsområden för den här tekniken
skulle kunna vara optiska instrument och solceller.

images
D
et fanns i naturen långt innan vi kom på det

Ha en bra dag alla!

 

 

 

19 thoughts on “Naturen är fantastisk skapad

  1. Visst är naturen fantastisk 🙂 Fast jag tycker det är konstigt att man inte använder solfångare här nere i större utsträckning än det görs. Här skiner solen väldans mycket…

    • Visst är det märkligt att det inte används solfångare mer i de soliga länderna Tänk på Sahara!!! Jag tror att det har med makt att göra .Kram!

    • Tänk om vi hade kunnat ta vara på all sol!! Tex all sol i Sahara !!Men det går troligtvis inte för då hade det blivit bråk om betalning av enerin , Kram!

  2. Det är smart att titta på hur naturen fungerar, innan man hittar på en masa, som bara funkar till hälften.
    Du, jag tror att jag har ett problem igen….
    Jag fick en kommentar från en trevlig person, som dessutom länkade till mig och mina kommentarer försvinner, som förut hos dig och andra. Nu har jag försökt kommentera hos henne en massa gånger. Hon måste kolla sin skräpmejl. Skulle du vilja tala om det för henne via en kommentar?
    http://casaourika.wordpress.com/
    Tack på förhand och en stor kram!

  3. Ja det var en intressant läsning, tänk så fantastiskt skapad naturen är ändå och vi har inte en aning. Om det bara gick att omvandla så vi kunde ha nytta av det, Men det är väl den svåra biten…
    Nu ska jag krypa ner i en renbäddad säng, såååå gott det ska bli…
    Natti vännen o suss gott
    Pössss o kram**
    ( hoppas du hittade fjärrkontrollen, jag kom inte på var jag hade lagt den,hehe..)

Kommentera

