Mycket förändras

Tänk vad det är mycket som  förändras .
Både till det bättre och sämre!
När jag växte upp var sill och abborre fattigmansmat.
Och kotletter och lax rikemansmat.
Nu är det tvärtom.!!!
För att inte tala om tekniken.
När mor levde och jag besökte henne ,och hon såg min mobil ,
så undrade hon vad det var? Jag sa att det var en telefon.
Oj vad hon blev arg på mej! Ska du ljuga för din mor sa hon
Jag ser väl att det inte finns någon sladd.
Det var för 5 år sen.
Dagens mobiler är så tekniska så man hinner
inte med att lära sig allt som finns i den.

Ha en bra dag alla!

30 thoughts on “Mycket förändras

  1. Go´morron Yvonne. ja det är konstigt hur fort det går med tekniken. Minns vad rådlös jag blev när jag fick ringa i en mobil första gången, att det funka. Kram o må gott

  2. Mors..Ja tekniken utvecklas snabbt,,jag har en kompis som skulle köpa dator,,men han skulle ha det senaste,,oj sa jag då blir du utan,,den du ev,köper är gammal redan innan du kommer ut ur butiken,då har det redan kommit en ny modell..-0,8 just nu..Grått..Haé Bra.

      • Det är inte så svårt att hänga med för den som redan kan..det sker ju inga stora dramatiska ändringar på de nya modellerna som kommer..Haé Bra.

      • Det sker en hel del .Tänk bara på att det är inte så länge sen det kom appar Ungdomarna visste med en gång hur de skulle göra och apparna utvecklas hela tiden. Kram!

  3. Javisst förändras det snabbt! Och när man tänker på mobilerna så var dom första typ ”släpbara”, sen blev dom mindre och mindre tills man knappt såg dom… Nu blir dom större igen för att man ska se skärmen. Snart får vi väl släpa runt på dom igen 😀

  4. Ja det är lite så det är med maträtterna, plötsligt gör dom mat av sådant som man slängde vid slakt förut, men det är ju som bra att ta tillvara allt.
    Och telefontekniken är inte lätt att hinna med, och att man skulle ha en mobil var ju inte tänkt för femton år sen….

    Tjingelingen från Rantamor.

    • Förr tog man vara på allt vid en slakt.Mobilerna ändras så snabbt .Jag har för ett tag sen lärt mej att ta ner appar i mobilen. Det finns ju appar för allt (nästan) Kram!

  5. Bara under min livstid har allt förändrat sej ordentligt. När jag var nygift och vi hade fått vår första lägenhet, så hade vi inte ens råd med en ”vanlig” telefon, utan fick ringa från en telefonkiosk. Sen dess har ju telefonerna förändrats så jag nästan inte begriper mej på min ”nalle” idag.

    När du talar om maten, så kommer jag ihåg under krigstiden, att man fick ha ransoneringskuponger, för att kunna få ut en viss mängd av olika sorters mat. Min mamma var hemmafru och var duktig att laga mat. Men varken lax eller kotletter fanns på bordet. Det blev sill och andra nyttigheter, precis som du skrev.

    Kram/Gilla

    • Ja…man åt sill på tvären och längden! Och vi hade inte heller telefon utan fick ringa i telefonkiosk! Ja du det var tider ,Och berättar man det för barnbarnen så tror dom inte på det! Kram!

      • Sv: Sill i dill, sillsallad, stekt sill och många flera varianter. En av mina favoriter är fortfarande sillen. Om mottagaren har en fast telefon, så ringer jag från våran fasta. Det känns säkrare på det viset.

        Kram/Gilla

  6. Ja dagens barn och ungdomar som är födda i princip med mobil och dator dom får det med modersmjölken. Inga problem för dom. Lite skillnad för oss andra som har svårare att fatta..**.. tur det finns dom man kan fråga till råds.
    Gråväder är det mest hela tiden, ljusnar det lite på himlen så är det en ”bonus”…
    Kram vännen♥

  7. Jag såg sista delen av den engelska deckaren på ettan,spännande som tusingen. Sen blev det sista hälften på Maria Lang…
    Nu ska jag krypa ner i en renbäddad säng, så mysigt…
    Natti vännen o suss gott
    Kram o pöösss**

Kommentera

