Löften!

På nyårsafton är det många som ger  nyårslöften om olika saker.

Hämtat från wikipedia

Traditionen med nyårslöften kommer från USA.
Där förekommer uppgifter om att åskledarens uppfinnare,
vetenskapsmannen Benjamin Franklin, introducerade bruket att formulera goda föresatser inför det nya året.[2]
I Sverige användes tidigare begreppet bragelöfte, som finns belagt i

Svenska Akademiens ordbok från 1903, men ordet var inte specifikt förknippat med nyår.
[2] Den äldsta kända noteringen med ordet nyårslöfte förekom i Aftonbladet 1944.
[2] Det dröjde dock flera år innan ordet blev etablerat.
Svenska Akademiens ordboksredaktion har inga noteringar med ordet ”nyårslöfte” fram till 1947.[2]
En av de tidigaste tryckta källorna är en dagsedel av Stig Dagerman med dikten Nyårslöfte, publicerad i tidningen Arbetaren på nyårsafton 1952.[2]

Jag ger inga nyårslöften!
En klok kvinna 1

Men om jag har givet ett löfte så håller jag det!
Om man har givet ett löfte till någon,  så tycker jag att
det är viktigt att man hålla  det .

Ha en bra början på en ny orörd vecka!

37 thoughts on “Löften!

  1. Visst ska löften hållas, både till sig själv och andra. Det är dumt att ge några löften om man är osäker på att kunna hålla dom.
    Jag såg nästan hela Bondfilmen innan jag däckade..**..
    Kramiz♥

  2. Jag tycker också att man ska hålla det man lovat, men nyårslöften är svåra att hålla i ett helt år. Därför ger jag bara sådana löften som är väldigt svåra att inte hålla. Det är ändå löften. Kram

  3. Hej!Jasså,du lånar också från Wikipedia.Som är en bra upplysnings central.Nej jag ger inga nyårslöften.Ha en trebvlig helgKram,Inger

  4. Kvinnor är luriga. 🙂 Jag skriver mina löften med egen bläckpenna. Allvar. Många gånger tycker jag det är bättre att inte lova något om man inte är helt säker på att hålla det. Sedan kan det hända oväntade saker som inte går att styra.
    Jag önskar dig en god fortsättning på året.
    Kram från en man några mil söder ut.

    • Det är inte bara kvinnor som kan vara luriga! Jag ger inga löften som jag inte kan hålla.Och då vet alla jag känner att ger jag ett löfte så håller jag det!! Kram!

  5. Jag har slutat att ge några nyårslöften. Är man så gammal hjälper inga löften alls. Som att banta eller spara pengar. Eller mycket annat. 😀

    Förresten så köpte jag en kulspetspenna i dag. Man kan sudda ut skriften av den. Bra, när man som jag löser korsord eller sudoku varje dag.

    Kram/Gilla

  6. Jag såg filmen på fyran förut och blev riktigt ledsen över att det skulle sluta så. Tänk att man ska bli så engagerad..**
    Nu blir det bingen här,
    Natti vännen o suss gott
    Kram o pössss**

Kommentera

