Tårar !

FRÅN det vi föds är gråt en del av vårt liv.

En bebis gråter för att få sina känslomässiga och fysiska behov fyllda, och därför har en expert kallat gråten för vår ”akustiska navelsträng”.
När vi blir äldre lär vi oss att kommunicera på andra sätt, så varför fortsätter vi fälla tårar?
GlädjetårarsorgBabytårar

Det kan finnas olika känslomässiga skäl till att vi gråter.
Det kan bero på att vi är ledsna, besvikna eller mår dåligt fysiskt eller psykiskt.
Men annat kan också få oss att gråta: eufori, lättnad eller känslan av att ha lyckats med något.
Då handlar det förstås om glädjetårar.
Tårar kan också smitta.
”Om jag ser någon gråta – oavsett varför – måste jag bita mig i läppen för att inte själv börja gråta”, säger María.
Du kanske också har upplevt att du har fällt en och annan tår när du levt dig in i en film eller bok.

Oavsett varför man gråter, så är det ett effektivt icke-verbalt språk.
”Det är sällan man får så mycket sagt på så kort tid”, sägs det i boken Adult Crying.
Tårar väcker reaktioner.
De flesta av oss tycker till exempel det är svårt att ignorera tårar
eftersom det visar att någon antagligen mår dåligt.
I stället försöker vi trösta eller hjälpa den som gråter.
En del experter menar att gråt är en bra känsloventil och att det kan vara skadligt att alltid hålla tillbaka tårarna.
Andra menar att det saknas vetenskapliga bevis för den fysiska eller psykiska nyttan.

Hur det än är med den saken så visar undersökningar att 85 procent av kvinnorna och 73 procent av männen mår bättre efter att ha gråtit.

Hur andra reagerar på våra tårar har också betydelse.
Om de tröstar oss känner vi oss lättade.
Om deras reaktion  däremot är sval eller till och med negativ, skäms vi kanske eller känner oss avvisade.

  • Bastårar. Tårkörtlarna producerar hela tiden en klar vätska som smörjer och skyddar ögat från uttorkning. Den gör också att vi ser bättre. Tårvätskan sköljer över ögat när vi blinkar.
  • Reflextårar. Sådana här tårar fyller ögat när det kommer in något som irriterar det. De uppstår också när man till exempel gäspar eller skrattar.
  • Känslomässiga tårar. De tårar vi fäller vid starka känslor är unika för oss människor. De innehåller 24 procent mer protein än reflextårar.

 

Ha en bra dag alla!!

 

37 thoughts on “Tårar !

  1. Mors..Här flyger det lite snöblandat i luften,,Det ser lite tjockt ut i mörkret,,men jag gråter inte över det,vi går ju mot ljusare tider nu,dagen är nu 25 min längre än den var 21/12-14..Haé Bra.

  2. Jag är nog en riktig känslomänniska som gråter både av glädje och av sorg och tycker att det liksom lättar på trycket.
    Intressant att få veta lite mer vetenskapligt om detta, tack!

  3. Hejsan. Just nu är det mest tårar för att jag gäspar. Sen fäller jag några tårar för en vän ligger på sjukhuset o har massor med cancer i kroppen, vet ej hur länge till han lever. Kram

  4. Det var ett tankeväckande inlägg. Tack och lov, så har jag inte haft nån större anledning att fälla några tårar på länge. De tårar som fallit, har mest berott på glädjen.

    Idag så var vi iväg för att Sibbe skulle kolla sina ögon. Han har problem med mörkerseendet och att hans ögon rinner. Vi får se resultatet så småningom.

    Mina ögon tåras när jag gäspar också förstås.

    Sv: Jag valde ett citatet, som jag tyckte var bäst.

    Kram/Gilla

  5. Vad man får lära sig i bloggvärlden! Aldrig hört talas om att det finns namn på tårarna.
    Själv är jag en känslomänniska som har lätt för tårar, både i sorg och glädje, men för
    mycket tårar ger huvudvärk.
    Kram M.E

  6. Jag är rätt känslosam så här har det fällts många tårar. Det är nog bra att kunna ”lätta på trycket” och inte stänga inne känslorna.
    Nu ska jag krypa i säng, jag kom hem från sjukhuset på eftermiddagen och har sovit rätt mycket men är så otroligt trött. Man blir det efter nästan ett dygn med kraftigt hjärtflimmer….
    Natti vännen o suss gott,
    Pöösss o kram♥

    • Vännen Jag förstod att du var dålig ,Du måste ta det lugnt. Vad ska läkarna göra med dej?? Kramar om dej och Pöösssar dej på kinderna Natti!

  7. Tårar… Det är intressant. 🙂

    sv;
    Hahaha nej, tyvärr inte! Det där såg ut att vara vietnamesiska (?) och jag kan bara några enstaka vietnamesiska ord – är kinesisk!

Kommentera

