2. Vår fantastiska Hjärna !


foster

Undret börjar i livmodern. Tre veckor efter befruktningen börjar hjärncellerna bildas.
De växer till etappvis, ibland med upp till 250.000 celler per minut.
Efter födelsen fortsätter hjärnan att växa och utbilda sitt nätverk av förbindelser.
Den klyfta som skiljer människohjärnan från alla djurhjärnor uppenbarar sig snart:
”Till skillnad från alla andra djurhjärnor tredubblas människobarnets hjärna i storlek under det första levnadsåret”, sägs det i boken The Universe Within.
Med tiden finns det omkring 100 miljarder nervceller, som också kallas neuroner, och även andra typer av celler i en människohjärna, även om den utgör bara 2 procent av kroppsvikten.
De viktigaste hjärncellerna — neuronerna eller nervcellerna — vidrör i själva verket inte varandra. De är åtskilda av synapser, små mellanrum som är mindre än tjugo miljondels millimeter.
Dessa gap överbryggas av kemiska ämnen som kallas transsubstantiationer.
Man känner till 30 av dessa, men det kan finnas många fler i hjärnan.
Dessa kemiska signaler mottas i ena änden av nervcellen av en labyrint av fina trådar som kallas dendriter.
Signalerna överförs sedan i nervcellens andra ände av en nervtråd som kallas axon eller neurit.
I nervcellerna är signalerna elektriska, men över mellanrummen är de kemiska.
Därför är överföringen av nervsignaler av elektrokemisk natur.
Alla impulser är lika starka, och intensiteten hos signalen beror på impulsernas frekvens,
som kan vara så hög som ett tusen per sekund.
Det är ovisst exakt vilka fysiologiska förändringar som sker i hjärnan vid inlärning.
Experimentella resultat antyder dock att vid inlärning, i synnerhet tidigt i livet, bildas bättre förbindelser och frigörs mer av de substanser som överbryggar gapen mellan nervcellerna.
Fortsatt bruk stärker förbindelserna, och på så sätt inskärps det inlärda.
”Vägar som ofta aktiveras tillsammans stärks på något sätt”, sägs det i Scientific American.
Intressant i det här sammanhanget är bibelns kommentar om att djupare ting lättare förstås av mogna människor ”som genom användning har fått sina uppfattningsförmågor övade”.
Forskning har visat att mentala förmågor som inte används tynar bort.

hjärnan 1

 

 

Hjärnan blir alltså, på samma sätt som en muskel, starkare av att användas och svagare av att inte användas.

 

Ha en bra dag alla !

26 thoughts on “2. Vår fantastiska Hjärna !

  1. Hjärnan är en hel vetenskap, intressant och nyttigt att lära sig mer om den. Hjärngympa är lika viktigt som det är för kroppen att användas.
    Det blir lugnt i dag. Dottern och jag ska sitta och ha det mysigt nu på eftermiddagen,
    Kram vännen♥

  2. Intressant! Ja, man måste använda hjärnan. Visa människor är sällan ungdomar, så det är klart att förmågan att t.ex. dra slutsatser ökar med åldern. Förutsatt att muskeln inte varit i vila för länge då.

  3. Snart ska jag ha båda mina ben också i sängen. Så kan vi snusa ikapp du o jag..**
    Sov gott vännen
    Pöössss o kram♥♥

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s