50 år!!

Att vara gift är som att bygga broar !
vår bro

Kjell och jag har varit gifta i över 50 år.Många har frågat hur vi har klarat det!

Vi har försökt att leva efter dessa regler!!
Kärlek och respekt och att kommunicera med varandra!
Detta har vi försökt leva efter…..
Forskare har funnit att det säkraste kännetecknet på ett lyckligt äktenskap inte är hur ofta paret säger att de älskar varandra. Hur bra de passar ihop sexuellt eller hur bra de har det ekonomiskt är inte heller det viktigaste. Det som är mest avgörande för om äktenskapet skall bli framgångsrikt eller inte är i stället hur bra mannen och hustrun är på att hantera de konflikter som uppstår.

PRÖVA DET HÄR:
Nästa gång det uppstår en dispyt, fråga dig då: Skulle det verkligen vara så svårt att erkänna att det ligger något i det min partner säger? Vad har jag gjort som har bidragit till problemet? Vad hindrar mig från att be om ursäkt?

Om man är för stolt kan det också göra att man förringar sin partners känslor. En stolt människa försöker själv framstå som bättre genom att hela tiden trycka ner andra, kanske genom förolämpningar eller orättvisa jämförelser.
Tänk igenom vilka följder det får att inte förlåta. 

Somliga experter menar att om man fortsätter vara förbittrad ökar risken för en mängd fysiska och känslomässiga problem, bland annat depression och högt blodtryck – för att inte tala om hur det förstör ens äktenskap

Bitterhet kan förstöra ett äktenskap.
På vilket sätt? Bitterhet undergräver de egenskaper som äktenskapet bygger på, till exempel kärlek, tillit och lojalitet. Så bitterhet är egentligen inte en följd av ett äktenskapsproblem, det är ett äktenskapsproblem.
Du skadar bara dig själv om du är bitter. Att gå runt och vara bitter är som att slå sig själv och tro att
någon annan ska få ont.
Berätta hur du känner. Om du blivit sårad av något din partner sagt eller gjort, kan du då bara släppa det? Om det inte går, var inte barnslig och tig ihjäl situationen. Försök att lugnt ta upp saken med din partner så fort som möjligt, gärna samma dag.

Att vara lojal!! Att inte prata med andra om ens partners fel och brister!!
Kjell blev sjuk för några år sen i alzheimer .Så jag håller på att förlora en bit av  honom varje dag!
Idag är Kjell bara ett skal av vad han har varit!
Så länge ni lever ta vara på varandra, ge varandra kärlek, och respekt, och kommunicera med varandra

Ha en bra dag alla!

31 thoughts on “50 år!!

  1. Det stämmer så bra det du skrivit. Inga äktenskap är väl helt problemfria, men det finns det ingenting i världen som är. Det gäller att inte ge upp för minsta lilla motgång utan kämpa på och försöka lösa problemen. Ingen är felfri. Kram

  2. Nästa år blir det 50 för oss och vi har klarat det ganska bra, men ibland kärvar det lite. Han är ju min bäste vän och ska så förbli länge än får vi hoppas!
    Ha det gott! Stor kram!

  3. Tusen tack för goda råd och välskrivet inlägg. Önskar er krafter med Alzheimers-sjukdomen och allt vad det innebär. Förstår att det inte är lätt.♡

  4. Många goda råd här! Vi har varit tillsammans i 37 år, och jag tror hemligheten ligger i att man aldrig någonsin ska ta varandra för givna.
    🙂

  5. God fm. Kjell o jag har varit samman i 42 år nu i mars. Min vän som blev änka dom hade varit gifta i 54 år. Oj vad hon saknar sin make. Det gick ju så fort. Kram

  6. Grattis till er båda. 50 år tillsammans är verkligen inte dåligt.

    Jag var gift i 26 år innan min man dog. Sen har jag ju träffat Sibbe och har varit Sambo i snart 36 år. Det tycker jag också är rätt bra. Varken ni eller vi kan kallas för Hoppjerkor.

    Kram/Gilla

  7. Mycket tänkvärt där, och det gäller att vårda sin relation och inte ta den för given. Visst kärvar det ibland men man måste försöka lösa knutarna tillsammans.
    Att förlora den man lever tillsammans med på det viset som du gör är fruktansvärt sorgligt.Det kräver kraft och styrka och hjälp utifrån också.
    Här har vi ”gnetat” ihop i 38 år, i med och motgångar. LG är 11 år äldre än mig men det är full fart och han jobbar till 100% trots att han passerat pensions åldern. Han trivs med att ha och göra, sitta och rulla tummarna är inget för honom….
    Kram vännen och sköt om dig♥

  8. Snart slut på nyheterna här och då blir det bingen för mig också.
    Natti vännen och suss gott
    Kram o pööössss**

  9. Många kloka råd som jag håller med om. Det finns många som inte lever efter dem av olika anledningar. Jag kan inte låta bli att dra kopplingar till en programserie som jag sista dagarna sett på SVT play. Gifta vid första ögonkastet. De tre paren har aldrig sett varandra. Vet inte vad den andra heter utan möts för första gången när de ska gifta sig i fyra veckor. Alla experter på olika områden har kommit fram till tre experiment på personer som ska passa med varandra. Inget som jag skulle vilja provat på. Sorgligt med din Kjell. Måste vara riktigt tufft att se sin älskade tappa bit för bit. Femtio år är en lång tid. Jag hoppas du har massor av ljusa minnen att försjunka i när du är i en ”dal”. Det är så svårt att acceptera att inget är för evigt. Generellt tror jag att vi små människor måste lära oss leva i nuet, glädjas åt vardagslivet mer. Inte ta saker för givna. Ibland behövs det en ”käftsmäll” för att komma dit. Jag har själv blivit ganska bra på att se det lilla i det stora. Men ibland är det svårt. Kram Bosse Tänkare

    • Många lever efter att om jag byter partner så blir det bra! Man ljuger för sig själv då.Det bästa är att lösa problemet med sin partner.Jag har inte sett det programmet!! Vi har många ljusa minnen jag och Kjell Det blir ju en del på 50 år! Kram!

Kommentera

