Snö!

Igår snöade det igen.
snöskottning
Vi  har kommunen som skottar till oss.
Som tur är så kom det inte så mycket .
Förmodligen så töar det bort igen.
Fakta om snöflingor!
En amerikan vid namn Wilson Bentley blev i slutet av 1800-talet så fascinerad av snöflingornas varierande mönster att han ägnade fyrtio år åt att fotografera snöflingor. Allt som allt blev det drygt femtusen bilder, men bland alla dessa fann han inte två likadana snöflingor.

Snöflingornas utseende varierar beroende på vilken temperatur det är. Om temperaturen är nära noll är iskristallerna blötare och de klibbar då ihop till stora snöflingor. En del flingor kan bli upp mot 5 cm i diameter. När det blir riktigt kallt fäster iskristallerna inte lika lätt vid varandra och snöflingan faller ut ur molnet likt isnålar.

 Ha en bra dag alla!

43 thoughts on “Snö!

  1. Här vräker snön ner med. Jag gillar det inte alls….och inte Santos heller. Honom får jag nästan lyfta ut för att komma utanför dörren. Kram

  2. När jag var liten sa vi alltid att det snöade lapphanskar när det kom såna där bautastora snöflingor. Men då tror jag att det var många som hade klumpat ihop sig 🙂

  3. Fascinerande läsning om snöflingor. Helt otroligt att fota så många och dessutom inga lika! Naturen är verkligen fantastisk!
    Ha en fortsatt bra helg!

  4. Vi har samma tur. Antingen är det kommunen eller vår husägare som ordnar med skottningen. Det vore väl för mycket begärt att hyresgästerna skulle ställa upp med snöskottning.

    Sv. Jag är inte ett enda dugg intresserad av Sorte Ole. Det finns så många andra goda ostar, som inte luktar.

    Kram/Gilla.

  5. Det snöar och det snöar. Folk kommer ut från sina hus och skottar med jämna mellanrum, det gäller att man håller undan. Snöflingor är otroligt vackra små konstverk, men blöta flingor ihop klibbade ger en väldigt tung snö att flytta på…**
    Jag sov som en stock när du kom igår kväll, så kalla eller varma fötter märkte jag inte en susning av..**..
    Kram vännen och ha en fin dag♥

  6. Ikväll tänkte jag se klart på Bondfilmen, men jag fixar inte det känner jag. Lika bra att krypa ner i en skön renbäddad säng…
    Natti vännen o suss gott
    Pööööss o kram**

Kommentera

