5. Naturen lär oss!

När jag var liten sa mor till mej när jag skulle lyssna
Att spetsa öronen!
Det har denna
102015088_univ_lsr_lg

Vaxmal gjort!
VAXMALEN, också kallad stort vaxmott, kan uppfatta högre ljudfrekvenser än något annat djur man känner till. Ändå är öronen, som inte är större än ett knappnålshuvud, mycket enkelt konstruerade.

Intressanta fakta: I flera år har man forskat på vaxmalen. På senare tid har forskare vid University of Strathclyde i Skottland testat vilka olika frekvenser den kan uppfatta. De mätte vibrationerna i öronens membran och dokumenterade aktiviteten i hörselcellerna. Det visade sig att de kunde uppfatta ljud med frekvenser på 300 kilohertz. Det kan jämföras med fladdermössens ekolokalisering, som uppmätts till 212 kilohertz, och delfiner, som kan uppfatta frekvenser upp till 160 kilohertz. Människan kan inte höra ljud med frekvenser högre än 20 kilohertz.

Forskare hoppas kunna använda principerna bakom vaxmalens skarpa hörsel för att utveckla ny teknik. ”Jag tycker det är väldigt intressant att se hur principen bakom vaxmalens öra kan hjälpa oss att framställa bättre och mindre mikrofoner”, säger James Windmill vid University of Strathclyde. ”De skulle kunna användas i många olika produkter, som mobiltelefoner och hörapparater.”

Ha en bra dag alla!

31 thoughts on “5. Naturen lär oss!

  1. Där ser man. Eller kanske där hör man? 😉 Jag visste inte om att det fanns en vaxmal… Verkar inte som den har vax i öronen i alla fall 🙂

  2. Var får du alla kunskaper ifrån? Jag tycker att vaxmalen ser lite läskig ut. Men kan den hjälpa till att få folk att höra bättre är ju mycket vunnet.

    Kram/Gilla

  3. Vad intressant! Har stora kunskapsluckor vad gäller naturen (och även andra ämnen, tyvärr, ha,ha!), så detta fyllde en stor lucka i min kunskapbank. Tack!

    • Man lär sig alltid något nytt!! Jag tycker att det är intressant att vi kan lära så mycket av naturen Jag googlar och får fram fakta.. Kram!

  4. Ja det är intressant att läsa om allt som den fantastiska naturen har skapat.
    Hoppas din dag varit bra vännen
    Kramiz♥

Kommentera

