7..Vad naturen lär oss!

katt

KATTER är i grund och botten nattdjur. Deras morrhår verkar hjälpa dem att registrera sin omgivning och fånga sina byten, framför allt efter skymningen.

Intressanta fakta: Morrhåren utgår från en vävnad med en tät uppsättning nervändar. De här nerverna reagerar på minsta lilla skiftning i luftströmmarna. Det gör att katten kan upptäcka närbelägna föremål utan att se dem, vilket naturligtvis är en fördel i mörker.

Eftersom morrhåren är känsliga för lufttryck kan katten använda dem för att bedöma ett objekts eller bytes position och rörelser. Morrhåren är också till hjälp för att avgöra om en öppning är tillräckligt stor för katten att kunna ta sig igenom. I Encyclopædia Britannica sägs det: ”Funktionen hos morrhår (vibrissae) är bara delvis känd. Men man vet att om de klipps av, blir katten tillfälligt handlingsförlamad.”

Forskare utrustar nu robotar med sensorer som fungerar som morrhår för att robotarna ska kunna ta sig runt olika hinder. De här sensorerna, som man kallar e-morrhår, ”borde i stor utsträckning kunna tillämpas inom avancerad robotteknik, människa-maskininteraktion och biologiska användningsområden”, säger Ali Javey, forskare vid University of California, Berkeley.

Ha en bra dag alla!

29 thoughts on “7..Vad naturen lär oss!

  1. Ja morrhår är nog bra att ha om man är katt, och katter är då speciella djur. Självständiga och inte alls som hundar, men charmiga och goa på sitt vis.
    Men du pratade inte hål i mitt huvud, fast du snarkade,hehe..fast det gör säkert jag också utan att jag vet om det..**..
    Hoppas du får se solen idag, annars kan jag försöka skicka ner några strålar till dig.
    Nu ska jag gå ut med vovvsen, sen blir det Maxi och handling.
    Kram och ha en fin dag♥

    • Katter är verkligen självständiga! Bra att jag inte pratade hål i huvudet på dej. Jag hörde inte att du snarkade ,beror nog på att jag själv gör det 🙂 (tror jag) Kramen !

  2. o middag. Katten här är med mej o ska kela på morgon toan. På kvällarna är det Kjell som får kela med han. När jag var barn var det en kamrat som klippte av sin katts morrhår på ena sidan o han ramla åt det hållet när han skulle gå. Ha en trevlig dag. I morgon ska jag på vännens begravning. Kram

  3. Jag gillar erkligen katter, har ingen nu, men har haft.
    Visste att morrhåren var av betydelse för katter, men inte mer än det. Tack vare dej har ytterligare en kunskpslucka tätats till. Tack!

  4. Älskar fakta, så tack för det nya jag fick lära mig om morrhår. Katter är ju bara för goa. Ha nu en fin Onsdagskväll. Kramen på dig.

  5. Godkväll på dig, nu tassar jag in här och säger godnatt. Jag ska börja med en ny bok så jag myser ner mig i sängen med den. Mästerkocken och Lyckliga gatan är avklarade,
    Natti och suss gott vännen
    Kram o pösssss♥

    • Jag såg också lyckliga gatan! Jag tippar ner i bingen.Jag kommer inte med mina fötter är förkyld och vill inte smitta ner dej.. Nattikram och pössss

Kommentera

