Vad naturen lär oss!

Växthusspindelns klibbiga hemlighet.
växthusspindel

VÄXTHUSSPINDELN (Parasteatoda tepidariorum)
bygger ett nät med klibbiga trådar som är starka nog att sitta fast på en vägg och ändå
svaga nog att släppa från marken och fara upp med ett nyfångat byte.
Hur kan spindeln producera både starka och svaga trådar med samma lim?

Intressanta fakta: Spindeln fäster sitt nät vid en vägg, ett innertak
eller en liknande yta genom att väva skivor av silke med så stark fästförmåga
att nätet håller även om ett byte flyger in i det.
Men forskare vid Akronuniversitetet i Ohio har upptäckt
att de silkesskivor som fäster fångsttrådarna vid marken är uppbyggda på ett helt annat sätt.
De har inte alls lika många fästpunkter, vilket gör att de lätt kan släppa från marken när ett byte fastnar.

Enligt en rapport från Akronuniversitetet arbetar de forskare
som gjort upptäckten ”redan på att utveckla ett syntetiskt lim
som efterliknar den smarta design som växthusspindeln använder”.
Man hoppas att limmet ska kunna användas både till vanliga bandage och för att behandla benfrakturer.

Ha en bra dag alla!

24 thoughts on “Vad naturen lär oss!

  1. De är starka de näten, tänk s många forskningar de har gjort ang spindelnät och spindelväv. Finns en hel del att lära sig om spindlar och deras egenskaper. Kram

  2. Jag gillar inte spindlar, men visst är det fantastiskt med deras nät, vilka konstruktioner. Man känner sig faktiskt elak om man nån gång måste borsta bort ett spindelnät.
    Jaha, det var du som susade förbi mig igår kväll i en jädrans fart. Du hade bråttom till bingen förstår jag..**..
    Ha nu en skön Valborg även om vädret inte är det bästa..
    Kram o pöösss♥

    • Jag tar gladeligen ner spindelnäten. De får se till att bygga någon annanstans.Jag tyckte jag såg dej susa förbi i en röd slängkappa en sån som Spindelmannen har .. Brrrr vad det är kallt ute .. Kramen !

  3. Ja, tänk vad man kan komma fram till! Och egentligen kan man fråga sig: Till vad nytta?

    Idag har jag bytt bredband från 3 till Telia. Jag lyckades att sätta alla kablar rätt, så jag är rätt mallig nu. Det fungerar med bredbandet, så jag kan skriva hos dig nu.

    Kram/Gilla

  4. Spindlar är läbbiga men bra. Om man tycker det är bra att den dödar flugor långdraget. Tror jag föredrar vanlig flugsmällare. Men ett bra lim kan det bli.
    Trevlig Valborg!

  5. Jag tänker inte klappa nån spindel, men jag ska krypa ner i bingen och läsa en stund som vanligt. Regnigt och ruggigt är det ute, inget höjdarväder att fira Valborg i….
    Natti vännen o suss gott
    Pöösss o kram♥♥

Kommentera

