15. Vad naturen lär oss!

Hoppspindelns suddiga syn.
ladda ned (1)

HOPPSPINDELN har ett synsystem som gör att den kan bedöma det exakta avståndet när den ska hoppa.
Hur fungerar det?

Intressanta fakta: För att kunna bedöma avståndet till ett föremål utnyttjar
hoppspindeln det unika draget hos sina två centrala ögon,
nämligen en näthinna bestående av flera lager.
På ett av lagren fokuseras grönt ljus till en skarp bild,
medan det på ett av de andra bara uppstår en suddig bild.
Ju suddigare bilden är, desto närmare befinner sig föremålet.
Denna information är tillräcklig för att spindeln
ska kunna beräkna avståndet den behöver hoppa för att fånga sitt byte.

Forskare hoppas kunna kopiera hoppspindelns teknik
för att skapa 3D-kameror och även robotar som kan bedöma avståndet till föremål.
Enligt nyhetssajten ScienceNOW är
hoppspindelns synförmåga ”ett spännande exempel på
att ett djur på en halv centimeter med en hjärna mindre än
husflugans ändå kan hämta in och agera på komplex visuell information”.

Spindlar är inte mina favoritdjur !!

Ha en bra dag alla!

24 thoughts on “15. Vad naturen lär oss!

  1. Jag är rädd för spindlar…helt ofarliga små nyttiga kryp,
    passar väl bra när man har stall? haha

    du kunde följt med om du bott närmare 🙂

  2. Solen skiner i dag också hos oss. Men jag ser att träden utanför bugar hastigt. Så det blåser väl som vanligt.

    Jag gillar inte spindlar, men är inte direkt rädd för dem. Men om jag hittar en hoppspindel, aktar jag mig nog.

    Sv: Godmorgon till dig också. Så du tycker att jag ser cool ut, när jag är i hatten. Hm!

    I vanliga fall hade jag nog också valt mackan, men jag var för mätt och den var BIG, så det räckte med det lilla brödet.

    Kram/Gilla

  3. Usch, jag har ju spindel fobi så jag scrollar snabbt förbi.
    Den här dagen har försvunnit fort. Barn ocn barnbarn har förgyllt min dag och det är ju hur bra som helst. Jag har hållit mig vaken framför tvn otroligt nog, men nu är det dags att knyta sig.
    Natti vännen och sov gott
    PÖSSSS 💞

Kommentera

