15. vad naturen lär oss.

häst

Hästens ben.

EN HÄST kan galoppera i upp till 50 kilometer i timmen.
Galopp utsätter hela hästens rörelseapparat för hög belastning.
Ändå går det inte åt så mycket energi. Hur kommer det sig?
Hemligheten ligger i konstruktionen av hästens ben.

Vad händer i benet när hästen galopperar?
Elastiska knippen av muskler och senor absorberar energi när benet träffar marken.
Funktionen blir som hos en kraftig spiralfjäder som skickar tillbaka energi och driver hästen framåt.

I galopp vibrerar hästens ben med hög frekvens, vilket skulle kunna skada senorna i benet.
Men musklerna i benet fungerar som stötdämpare.
Forskare menar att ”formgivningen av muskelsenorna är
extremt avancerad” och ger hästen både smidighet och styrka.

Ingenjörer försöker kopiera funktionen i hästens ben när de utvecklar fyrbenta robotar.
Men enligt forskare vid MIT Biomimetic Robotics Laboratory
är den avancerade formgivningen inte så lätt att efterlikna med nuvarande resurser.
Det krävs både bättre material och större kunskaper.

Visst är naturen fantastisk !!!!!!!
Ha en bra dag alla!

37 thoughts on “15. vad naturen lär oss.

  1. det är helt otroligt hur det fungerar, ibland tänker jag på vilken enorm belastningen det är på frambenen på hopphästarna…600 kg som dessa smala ben ska ta emot, hopp efter hopp…de stötdämparna är fantastiska och jag förstår att det är svårt att efterlikna….

    Då blev Kjell glad över ditt besök 🙂

    • Visst är det fantastiskt ! Hästen har hela sin tyngd + ryttaren. Jag var lite orolig att Kjell inte skulle komma ihåg mej .Men visst kom han ihåg mej.När jag frågade om han visste vem jag var så svarade han Min älskade hustru! Då fick han en kram och puss! Ha en bra dag Kram!

  2. Jag tror denna fälla är något relativt nytt påhitt, jag såg den första gången förra sommaren.

    Åhhh, det kändes i hjärtat förstår jag ❤

  3. Vi ska inte tro, att vi kan bättre än vad naturen kan.

    Så vill jag passa på, att gratulera Kjell på namnsdagen. Han får väl tårta av dig?

    Kram/Gilla

  4. Naturen är fantastisk, och i synnerhet hästen! Tänker på några hästar som jag ridit och som har naturlig fallenhet för galopp. Magiskt!!

  5. Fantastiska konstruktioner är det,och vad mycket det finns att lära sig egentligen.
    Vad roligt att Kjell blev så glad att se sin älskade hustru igen, det värmer ditt hjärta förstår jag.
    Kramar♥

Kommentera

