Digital teknik?

Såg på Doobidoo igår
De visade en sketch där två satt och åt och pratade med varandra i mobilen!
Då kom jag att tänka på något jag läst!
Hur använder du digital teknik?

ANVÄNDER du digital teknik?
Många gör det, och det är inte konstigt.
Elektronik har en betydande roll i vårt samhälle.
Vi använder det i vårt arbete, för att hålla kontakten med varandra och som tidsfördriv.

MEN..
En del kan inte ens slita sig från mobilen under natten,
utan måste med jämna mellanrum kolla om de fått nya meddelanden eller uppdateringar.
De kan få abstinensbesvär om de skils från sina  prylar.
Vissa forskare beskriver det här beteendet som ett missbruk,
vare sig det gäller digital teknik i allmänhet eller något mer specifikt,
som internet eller kanske en mobiltelefon.
Andra vill inte gå så långt som att kalla det ett missbruk,
utan föredrar att beskriva beteendet som problematiskt, överdrivet eller tvångsmässigt.
Vad är?
”Digital detox”

I länder som USA, Storbritannien, Kina och Sydkorea
har problemet fått sådana proportioner att det öppnats mottagningar
som erbjuder avvänjning mot digital teknik, så kallad digital detox.
Där måste man klara sig utan både internet och teknikprylar i flera dagar.
Brett, som är 28 år, spelade ett onlinespel upp till 16 timmar om dygnet.
”Så fort jag började spela var det som att jag blev hög”, berättar han.
När han väl tog in på ett digital detox-center hade han förlorat både arbete och vänner.
Dessutom hade han försummat sin hygien. Hur kan du undvika att något sådant händer dig?

UTVÄRDERA DIN TEKNIKANVÄNDNING. Försök avgöra vilken plats tekniken har i ditt liv. Fråga dig själv:

  • Blir jag irriterad eller på dåligt humör när jag inte har tillgång till internet eller inte kan använda min telefon, platta eller liknande?

  • Sitter jag kvar vid datorn långt efter det klockslag jag i förväg bestämt att släcka ner?

  • Förlorar jag välbehövlig sömn för att jag inte kan sluta kolla om jag fått nya meddelanden?

  • Har mina teknikvanor gått ut över familjen? Skulle mina familjemedlemmar hålla med om mitt svar på den frågan?

**********************************
När jag jobbade så kunde jag se ett helt gäng ungdomar på rasten
sitta med sina mobiler och skicka sms ,istället för att prata med varandra !

Ha en bra dag alla!

20 thoughts on “Digital teknik?

  1. Jag är nog rätt galen i min dator. Sitter länge och kollar runt. Det kan bli sent på kvällen, innan jag släcker den. Jag har ju bloggen och vill se, om nån har kommenterat där. Så har jag Facebook med många vänner.

    Kram/Gilla

  2. Det är ett mycket intressant och högaktuellt ämne som är både komiskt och allvarligt. Gissa om jag tyckte det var skönt med ett vitt år från mobilen. Fortfarande sätter jag inte på den varje dag. Det är en mycket bra ”sak” om den används förnuftigt och LAGOM. Effekterna av att små barn och ungdomar väljer bort motion och andra rörliga aktiveter kommer att få ett pris en dag.
    Alltför många klarar inte av lagom och trillar dit. Kan man inte stänga av på natten har resan gått för långt. Kram Bosse Baksträvare som ibland älskar att få gratis uppslag till mina texter men samtidigt är trött på att höra ALLT som jag inte bett om att få lyssna på, på tåget m.m.

  3. Är beroende av internet är ju så mycket man kan göra, överföra pengar och betala räkningar har jag testat att göra med mobilen och det går bra.
    När man åker tåg så har jag kollat folk nästan alla gammal som ung håller på med sina mobiler.
    Kramar

    • Visst behöver man uppkoppling till viktiga saker. När man åker tåg eller buss så är det trevligare att prata med varandra så som man gjorde förr Kram!

  4. Visst kan datorn, plattan eller mobilen ta en del tid från annat, det ska erkännas. Men det gäller att ta sig i kragen och få lite annat gjort också. Har man hund kommer man i alla fall ut och rör på sig. Men periodvis så ligger jag lågt med dator användandet, jag känner att det är bra .
    Teknik är bra, men med måtta som allt annat….
    Kram vännen♥♥

  5. Jag har ju kompisar (par) som sitter och ”pratar” med varandra genom fb…det är ju helt sjukt…
    jag brukar pika dom ibland..hihi

    Jag har hörselhjälpmedel på jobbet men har inte tagit med till ridskolan, det brukar ju funka bra ändå, om de andra gör som dom ska….och de vet att jag inte hör allt så de har överseende..hehe

    Jag har åsikter och jag säger vad jag tycker….det blir man inte populär av….den nya hyresgästen berättade att hört att hon skulle ångra sej om hon ställde sin häst här hos mej..det är lite roligt eftersom jag inte ens vet vem människan som sagt detta, är,
    så jo…det finns många som tycker jag är hemsk…eller otrevlig eller vad det nu är…men de flesta känner mej inte…jag bryr mej inte om de heller så dom kan tycka vad doom vill… haha

    kram

    • Hon som leder ridlektionen kan ha speciell mikrofon så hör du ju bättre! .. Man blir inte populär om man har åsikter och våga säga dom..Det var kanske bara bra att du inte fick den hyresgästen som lyssnar på skvaller Du får säkert någon som är bättre Kram!

  6. Visst är man lite teknikberoende,kanske inte så lite heller,vädermässigt har det varit en halvbra dag,lite sol,lite regn,däremellan skitbra..Haé Bra.

  7. Jag blev fast med en film här, men nu är den slut och jag ska slänga mig i bingen direkt.
    Natti vännen och sov så gott
    Kram o pössssssss***

Kommentera

