21..Vad vi kan lära av naturen

Bakterier som äter olja
102015330_univ_cnt_2_xl Bakterier - Kopia

ÅR 2010 läckte mer än fyra miljoner fat råolja ut i Mexikanska golfen
när en oljeplattform exploderade och sjönk.
Men efter bara några månader hade mycket av oljan försvunnit.
Hur gick det till?

ntressanta fakta: Forskning har visat att marina bakterier kan bryta ner långkedjiga kolväten som finns i olja.
Terry Hazen, forskare inom mikrobiell ekologi, beskriver de här bakterierna
som ”oljesökande missiler”.
Det var en armé av sådana bakterier som till stor del städade upp
efter katastrofen som nämndes i inledningen.

”Egentligen är det ingen överraskning att det finns oljeätande bakterier i haven”,
sägs det i ett BBC-reportage.
Det är ju trots allt så att ”havsbottnen har släppt ut olja i världshaven under miljontals år”.

Naturligtvis har människors ansträngningar att sanera efter oljeutsläpp gett resultat.
Men ibland har de gjort mer skada än nytta.
De kemiska preparat som används hämmar de naturliga processerna som bryter ner olja.
Dessutom är de här medlen giftiga och påverkar miljön negativt under lång tid.
Naturens egna reningssystem, där de oljeätande bakterierna ingår,
kan däremot rena haven helt utan sådana bieffekter. 

Ha en bra dag alla!

25 thoughts on “21..Vad vi kan lära av naturen

  1. Ja människan ska inte lägga sej i naturens gång, så mycket det stör mycket av balansen, synd att alla dessa forskare inte förstått detta från början

    Tack för svaret på tygelhälta,
    Jag tyckte det var intressant att höra vad ni andra tänkte om det ordet.

    Ha en fin dag,
    Kram

    • Glädjande så finns det forskare som studerar naturen och tar till vara på vad den har att ge! Det var intressant att läsa om tygelhälta .. Alltid lär man sig något nytt!Några av mina bloggare har börjat besöka dej sen mitt inlägg! Bra va???!!! ha en bra dag! Kram!

  2. Jag har en Samsung Power. …någonting,
    En lite dyrare modell och jag har älskat den från första stund, just nu är den inte så populär här hemma som du förstår.

    Vi tränar mycket i skogen, även sluta ibland, men det är svårt där också…

  3. Naturen klarar sig bra bara vi inte lägger oss i för mycket och förstör. Tänk att jag missade din vinkning, hade väl för bråttom såklart..**..
    Kram vännen♥

  4. Nu kommer jag farande, är du på G-? Jag tänkte lägga mig i sängen och se klart på ” Morden i Sandhamn på play… när du svischar förbi vinkar jag till dig från sängen
    Natti och sov gott sen
    Pööössss o kram♥♥

Kommentera

