5. I vår herres hage

Vad vi kan lära av naturen
fiskstim

Följsamma fiskstim.

Varje år dör mer än en miljon människor i bilolyckor, och omkring 50 miljoner skadas. Men miljontals fiskar kan simma tillsammans i stim nästan helt utan att krocka.
Hur kan de göra det, och vad kan vi lära oss av dem för att minska antalet trafikolyckor?

Intressanta fakta: Stimfiskar hämtar information om omgivningen genom sina ögon och ett speciellt beröringssinne, det så kallade sidolinjeorganet.
Fisken använder dessa sinnen för att avgöra var andra fiskar befinner sig och utnyttjar sedan informationen för att följa tre regler:

  1. Sida vid sida. Fiskarna ser till att hålla samma fart som de bredvid och att hålla avståndet.
  2. Närma sig. Fiskarna närmar sig varandra om avståndet blir för stort.
  3. Undvika kollision. Fiskarna byter riktning för att undvika kontakt med andra fiskar.

En japansk biltillverkare har utgått ifrån stimfiskarnas tre grundregler och konstruerat små robotbilar som kan åka tillsammans i grupp utan att kollidera.
I stället för ögon använder bilarna kommunikationsteknik, och i stället för sidolinjeorgan använder de lasermätare.
Företaget tror att den här tekniken kan leda till ”kollisionsfria” bilar och ”bidra till miljövänlig trafik utan stockningar”.

”Vi har återskapat stimfiskarnas beteende med hjälp av den allra senaste tekniken”, säger Toshiyuki Andou, som är ledare för projektet.
”Vi som är så beroende av bilar har mycket att lära av stimfiskarnas beteende.”

Ha en bra dag !

28 thoughts on “5. I vår herres hage

  1. Intresant! Kanske borde vi lära oss mer av naturn och inte bara föstöra den!
    Ska berätta detta för maken som har jobbat med krocksäkerhet.
    Ha det bra!

  2. Detsamma gäller ju fåglar, att se en flock starar som flyger är fantastiskt om man tänker på varje individ, jag kan bli ståendes och njuta av synen..
    Det vore toppen om bilindustrin kan använda detta till att minska olycksstatistiken.

    Ha en fin dag

  3. Haha….risken är stor att det blivit äggröra av alltihop i sängen….;)

    Jag tror jag hörde tranor häromdagen….lite synd om de ifall det ska bli snöoväder igen😦

    Kram

      • Det har alltid varit min syssla att ta hand om tvätten, men sen jag kom hem från lasarettet fick jag från början sitta på en bänk och visa Guben, hur han skulle sortera och lägga tvätten i maskinerna. Men nu har jag hämtat mig så mycket att jag tvättar själv igen. Nu får jag hjälp att bära ner/upp tvätten, för jag får inte bära för tungt.

        Nu passar jag på att gratulera inte bara Kronprinsparet till den lille sonen, utan även till min dotter som ha fyllt jämna år idag.

        Godnatt och sov gott.

        Kram/Gilla

  4. Det är fantastiskt att se dessa stora fiskstim och hur dom följer varandra utan att det blir krockar och kaos. Naturen är fantastisk och människan borde veta bättre än att förstöra som vi gör…
    Kram och ha det gott denna gråa onsdag♥♥

    • Nu har du tid att spara så att drömmen känns bättre! Man kan ju inte cykla hemifrån om man inte har ekonomi till det.Så jag tror att du fattade ett rätt beslut!

  5. Lila bra att dra täcket över huvudet, här blåser snön på tvären i luften.
    Natti vännen och sov gott
    Pööösss o kram💕

Kommentera

