1.Vår fantastiska kropp!

ENDORFIN.
Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin  , av den anledningen att ämnena, precis som   morfin , heroin och andra opiater,
binder till så kallade opiatreceptorer
KEMISKT är dock endorfin och morfin helt obesläktade.
På samma sätt som effekten av morfin och heroin kan hämmas med hjälp av naloxon
har detta ämne samma hämmande effekt på de kroppsegna endorfinerna.

Endorfin är ett  peptidhormon (opioidpeptid) som kroppen tillverkar själv av    proopiomelanokortin, och som lindrar smärta
Hormonet påverkar vår vilja att  sova ,äta och dricka
Endorfin utsöndras bland annat vid skratt,stress,motion
men även av sex och förälskelse

Endorfinutsöndringen kan leda till  ”träningsnarkomani”
vilket är en kombination av  kemisk beroende  av endorfin och ett
psykiskt beroende
En studie har visat att effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat
intravenöst    , av 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i
smärtlindring  vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.
Så vänner!!……
hästgarv  skratt
Skratta
sång musik och dansmotionera
Sjung , dansa och motionera   så förser ni kroppen med
endorfiner kroppens egna morfin

Ha en bra dag alla!

20 thoughts on “1.Vår fantastiska kropp!

  1. Jag har varit träningsnarkoman, helt beroende av endorfiner…INGET fick komma emellan mej och min träning. Jag hade ju snyggaste (!) kroppen i världen och var lyckligast i världen också, men hann aldrig umgås med mina vänner om de inte också tränade.
    Nu har jag lärt mej att lagom är bäst…tror jag😉

    När du, jag skulle nog inte heller gilla om.någon lyfte mej till en balja med olja när jag nyss somnat…hihi

    Ha en fin dag,
    Kram

    • Du var morfinberoende! Lagom är bäst!
      Dina hönor är kloka så de förstår att du bara vill deras bästa!
      Även om de kan muttra en del över att försöka somna om på en oljig pinne :-)Kram!

  2. Oj,tänk så många ”Morfinister” det finns,lagliga sådana..Ja det är en grådag även här,liksom i vasaloppet,,men vi kör på..Mot nya mål-För framtida segrar..Haé Bra.

  3. Det är toppen med endorfin i lagom doser. Därför man mår så bra av att röra på sig. Snö väntas här till kvällen, hoppas dom har fel…
    Kramar♥

  4. Vad bra!! Det var just det jag gjorde igår dansade hela natten lång. Det var ett tag sedan. Dock blev det ingen träning i helgen. Åter till vardagen, nya mål och och ny vecka. Alltid lika trevligt att lösa dina inlägg. God kväll, kram

    • Du fick säkert i dej massor av morfin när du var och dansade ,så det räcker flera dagar.
      Roligt att du tycker om mina inlägg. God kväll! Kram!

  5. Nu ska jag också inta sängen och det ska bli skönt att vila den trötta kroppen.
    Natti vännen och suss gott
    Pööösss o kram💕

Kommentera

