I vår Herres hage!

Snäck- och musselskal.

Sinnrika skal.

MÅNGA blötdjur lever under extrema förhållanden på havsbottnen.
Och det är deras skyddande skal som gör att de klarar av vattnets enorma tryck.
Det har inspirerat några ingenjörer att analysera skalens form och uppbyggnad i syfte att kunna utveckla stabilare byggnader och säkrare fordon.

Intressanta fakta:
Ingenjörerna studerade två typer av skal: spiralvridna snäckskal och tvådelade musselskal.
Musselskalets räfflade utsida bidrar till att trycket omfördelas till skalets lås och ytterkanter.
Spiralskalet däremot leder trycket till dess mitt och vidaste del. Skalen fördelar alltså trycket på olika sätt, men i båda fallen leds trycket till de tåligaste partierna.
Det här betyder att blötdjuret skyddas maximalt om det skulle råka ut för en smäll.

Man jämförde även musselskal och spiralskal med enklare, släta 3D-utskrivna halvsfärer och koner som hade liknande sammansättning som skalen.
Man kom fram till att de naturliga skalens komplexa yta gjorde att de klarade nästan dubbelt så högt tryck som de enklare geometriska formerna.

Tidskriften Scientific American kommenterade studiens resultat:
”Det här kanske leder till att du en dag kör omkring i en bil formad som ett snäckskal. Det skulle inte bara vara en snygg design; det skulle även skydda de mjuka passagerarna inuti.”

Ha en bra dag!

 

13 thoughts on “I vår Herres hage!

  1. Tack för den intressanta läsningen. Detta är ett bevis på varför jag gillar att bloggvandra. 🙂 -Variationen som jag möts av. Tyvärr har jag tidigare under året fått skära ner på det på grund av mitt manusarbete.
    Hoppas du njuter av solens besök. Hade bara vinden mojnat skulle jag uppskattat det ännu mer. Förhoppningsvis blåser det nästan alltid mindre hos dig.
    Kram Bosse

  2. Perfekt, det låter som en intressant tanke att köra omkring i en snäckskals liknande bil som ger skydd…
    Idag är det blandat väder, sol och moln om vartannat och skön värme.
    Ha det gott vännen
    Kramar♥

  3. Jag är inte säker på att jag skulle gilla den designen på en bil….

    Ja, nu ska jag försöka fånga alla besök på film, om jag ser det
    Jag har soligt och varmt idag,

    Kram

  4. Ja det blev ett dygn på sjukhuset, stackarn, hon hade planerat så mycket för dessa dagar.

    Jag är visst sen ikväll igen….nattI natti, suss gott pösss

Kommentera

